banner

Wednesday, December 12, 2012

PERKEMBANGAN 29 MINGGU.. :)


Berat bayi anda lebih kurang 2.5 paun / 1.1 kilogram dan ukuran panjangnya 15 inci / 38 sentimeter dari kepala ke jari kaki. Bagi lelaki, testikel menurun dari tempat berdekatan buah pinggang lalu merentasi groin dan terus ke skrotum. Bagi perempuan, kelentit masih menonjol sebab belum lagi ditutup oleh bibir vulva yang masih halus. Ianya akan membesar dan menutupi kelentit dalam minggu-minggu terakhir sebelum kelahiran. Kepala bayi anda semakin besar, dan pertumbuhan otaknya adalah amat pantas pada masa ini. Hampir kesemua bayi menunjukkan reaksi kepada bunyi menjelang 30 minggu. Keperluan pemakanan bayi anda akan berkemuncak semasa trimester ketiga. Anda akan memerlukan sejumlah besar protin, vitamin C, folik asidzat besi dan kalsium (lebih kurang 200 miligram diserapkan ke dalam kerangka tulang bayi setiap hari). Jadi, makanlah makanan yang kaya dengan nutrien-nutrien ini. Kerangka terus mengeras dan otak, otot-otot dan paru-paru menjadi semakin matang. Dengan itu, lihatlah panduan makanan sempurna kami bagi memastikan anda mendapatkan mineral dan vitamin yang mencukupi.

_____________________________________

As salam.. dn slmt pg sume..
smlm genap aku 29 minggu..
alhamdulillah.. syukur pd MU YA ALLAH..
semoge di berikan aku kekuatan, ketabahan dn kesihatan 
yg bk kepada aku dn my little beby oleh-NYA..
smlm cuti umum.. dn smlm jgk aku bwk mak aku g 
PUSAT DIALISIS di puchong..
B.BRAUN AVITUM RENAL SERVICES SDN BHD..
sbb aku xsanggup nk tgu lbh lame lg tgk mak aku bt dialisis 
di HOSPITAL SERDANG!!!
sedih dn kecewa t'sgt2!!
korg nk tau nape??
bkn aku nk mengaibkan sesiapa!!
tp e2 hakikatnye!!
ari jumaat lpas aku anta mak aku bt dialisis 
di UNIT HAEMODIALISIS..
smpai2 je kne timbang sndri, amek tekanan drah sndri..
tp xpela.. aku xksah sgt..
aku smpai lbh kurg 11.30 pg..
pastu g kat mesin, tgk2 xbt pape lg..
pesakit yg sblm tu bt, dh settle dh..
tp dorg x prepare pape lg utk next turn..
mksd aku turn mak aku la..
tgu punye tgu smpai dkt kul 1.00 tgh ari bru ciap..
aku ckp dgn mak aku, 
aku kne msuk keje blik ptg tu.. 
nnti angah dtg amek ptg..
aku mmg brt ati nk tglkn mak aku sorg2..
tp nk bt cm ne.. aku tersepit dgn tuntutan keje..
MAAFKAN ADIK MAK..
abg aku smpai hsptl kul 5.. sbb bt dialisis 4 jam..
aku plak trus blik umah lpas keje..
aku col abg aku, die ckp kne tmbh lg 20 minit..
sbb mesin dialisis tu jap2 rosak..
aku dh TERSENTAK!! 
xknla xde sorg pn staff yg dtg tgk!!!
smpai umah, mak aku cte..
mesin nye jap2 rosak.. ade butang tekan, utk pggl staff
kalu ade pape mkslh..
mak aku ckp dh berpuluh2 kali tekan..
tp xde sape pn yg dtg!!
ble abg aku smpai, abg aku pgl staff kat situ..
sbb mesinnye bunyi2..
pastu bru nk dtg tgk bagai..
die tanye mak aku, mkck xtekan butang ke??
dh tekan byk kali dh.. tp xde sorg pn yg dtg..
 mak aku dh smpai lembik korg tau x??
LEMBIK!!!
korg bayangkanla yer.. kalu tbe2 drah kte STOP???
mak aku ckp, dh serbe xkene dh.. 
seram sejuk.. xtau nk ckp cm ne dh..
smpai mak aku ckp, DH XPANJANG LG NYAWA AKU NIE..
pastu mak aku pnggil ANGAH, AKK, ADIK..
dtgla cpt.. mak dh xthn dh nie..
ble mak aku cte cmtu..
sedih aku rse..
menangis aku korg tau x..
mane rse tanggungjawab dorg???
mmg aku xnafikan rmai pesakit yg dtg bt dialisis kat situ..
tp sepatutnye dorg kene alert la utk 
tgk pesakit2 yg len jgk..
sbb mak aku di bilik yg len.. 
ble staff tu dtg, perempuan okey..
sepatutnye bt la keje elok2..
nie x, mak aku ckp, die men angkat 
je bnde yg ade kat leher mak aku tu..
die tolak nek atas!!
mak aku jeritla ADUH SKET!!
pastu die ckp, mntk maaf mkck..
mak aku terkejut la.. 
dn rse SAKIT okey!!!
smpai skang mak aku ckp terase lg sketnye!!
ce kalu mak or ayah dorg di perlakukan cmtu???
pe yg dorg rse??
kesian mak aku.. mmg lembik trus mak aku ble dh smpai umah..
sedih gler.. angah aku pn bising2..
mmg aku xnafikan keje dorg maybe byk..
kne control sume pesakit..
tp dorg kne alert la.. mesin tu bkn xde bunyi..
berbunyi kuat kalu mesin tu stop2!!
aku menyesal sbb x temankan mak aku petang tu.. 
ari SABTU nye aku trus ajak angah aku
dan mak aku skali g crik tmpt PUSAT DIALISIS
di puchong..
nsib abg aku tau tmptnye..
sblm tu aku dh col sume dh..
dn berurusan dgn SISTER HOO..
sume staff di sane peramah sgt..
dn smlm aku dh bwk mak aku g sane utk bt 
1ST DIALISIS..
alhamdulillah.. sumenye okey sgt..
korg sume doakan kesihatan MAK AKU yer..
dn jgk kesihatan AKU dn MY LITTLE BEBY nie..
semoge sumenye slmt.. amin..
sok 13/12/12..
aku ade appoinment di HPJ..
sbb nk tgk uri aku msih ade kat bwh lg atau x..
aku berdoa agar uri aku nek ke atas semule..
di kedudukan yg sepatutnye..
korg sume doakan utk aku yer..
mkch kwn2..
okeyla.. kte smbg next entry nnti yer..
daaa... :)

2 comments:

nora saniey said...

uikss truknya hosptl tu..bt kje lepas tgn je..ciannye mak akk..nsebla xde pape..hope akk n mak akk sht.da xlme kn nk deliver..bestnya akk..

MrS dOdOt_ShyG said...

2la psal nora.. thanks yer nora.. huhu.. 2la 2.. xlame je lg nk deliver.. tp risau jgk.. sbb uri still kat bwh.. huhu..